10 Tips voor het kopen van goede schoenen

Op .

Met het mooie weer in aantocht krijgen we weer behoefte aan andere schoenen en wellicht ook nieuwe schoenen. Vaak kopen we schoenen omdat we ze mooi vinden, maar passen ze ook echt bij jouw voeten?

Het dragen van verkeerde schoenen en slecht passende schoenen kunnen leiden tot serieuze voetproblemen. Maar het heeft ook effect op de manier hoe we lopen, de snelheid en efficiency wanneer we hardlopen en bij ouderen kan het zelfs leiden tot een vergroot risico op vallen.

Omdat we alsmaar ouder worden en er veel mensen met bijv. Diabetes rondlopen zouden we ons echt meer bezig moeten gaan houden met onze schoenen en niet alleen kijken naar het uiterlijk van de schoenen.

Dus wil jij geen voetklachten zoals eelt, likdoorns, blaren, vermoeidheidsklachten ?
Heb je Diabetes en wil je wonden voorkomen?

Dan is het verstandig de volgende 10 tips op te volgen bij het kopen van nieuwe schoenen.

schoenen

1: Pas je schoenen altijd aan beide voeten voordat je ze koopt.
Je voeten zijn niet hetzelfde en vaak ongelijk qua lengte en breedte.
Vaak staat alleen de rechterschoen in de winkel. Als deze goed past, wil dit niet zeggen dat de linker net zo lekker zit.
2: Ga aan het einde van de dag schoenen passen.
Je voeten zijn dan wat dikker en wat langer. Ook zijn je voeten dan wat vermoeider en voel je sneller of schoenen echt goed en lekker zitten.
3: Koop nooit schoenen waarbij je het gevoel hebt (of de verkoper zegt) dat ze nog moeten uitlopen.
De schoen wordt wel iets soepeler, maar wordt natuurlijk nooit langer, breder enz.
Een schoen moet direct goed zitten.
4: Laat regelmatig je voetmaat opmeten.
In de loop van de jaren zakken je voeten wat in en krijg je hierdoor een grotere schoenmaat. Sommigen krijgen zelfs meerdere maten groter. Blijf dus niet jarenlang op dezelfde maat lopen.
5: Goed passende schoenen zijn even breed als je voeten en hebben een diepe en ronde neus.
Een extra tip: Als de binnenzool van de schoen eruit kan dan kan je deze eruit halen en met je voeten bovenop gaan staan zodat je kan zien of de binnenzijde van de schoen echt bij je voet past.
6: Koop schoenen met een maximale hakhoogte van 3 cm.
Daarnaast is het verstandig een hak te hebben van stevig en hard materiaal. Deze moet je lichaamsgewicht tenslotte wel kunnen dragen.
7: Koop het liefst schoenen met een sluiting. Dus met veters, gespen of klittenband.
Dit zorgt ervoor dat de schoen het stevigst om je voet blijft zitten en dat je niet kan gaan slippen uit een schoen. Je voet krijgt zo de meeste stabiliteit tijdens het lopen.
8: Koop schoenen met een stevig contrefort (achterzijde van de schoen om je hiel).
Ook dit zorgt voor meer voor stabiliteit tijdens het lopen.
9: Probeer te kiezen voor schoenen van natuurlijke materialen, zoals leer.
Hiermee zorg je ervoor dat je voorkomt dat je teveel gaat zweten en een schimmelinfectie veroorzaakt.
10: Check je schoenen aan de binnenzijde.
Voel met je hand aan de binnenzijde van de schoen. Met name aan de voorzijde/bovenzijde. Zorg dat je daar geen naden of scherpe randjes voelt. Dit kan namelijk voor eelt, blaren en wondjes zorgen.

In onze praktijk zien we ook heel veel mensen die niet de geschikte schoenen dragen die bij hen past. Wij besteden veel aandacht aan schoenen. Heb je behoefte aan schoenadvies? Kom dan naar ons toe.

Veel plezier met je nieuwe schoenen die heerlijk zitten en goed zijn voor je voeten :)

Terug naar het overzicht

Blog

Wij bloggen regelmatig om je nieuws te brengen, leuke feiten te geven en om je van alles en nog wat op de hoogte te houden wat betreft onze praktijk, podotherapie en pedicure.
We hopen dat je dit leuk en interessant vindt.